måndag 10 november 2008

Stening del 2

Detta inlägg är en del av etiketten Windows Live Writer Jag försöker här importera ett inlägg(via Windows Live Writer), gjort i Jönsson tycker, till Jönsson experimenterar, för att där ändra inlägget och åter publicera inlägget på Jönsson tycker

Här jag jag experimenterat lika vilt som en femåring! Jag kunde "importera" ett inlägg från Jönsson tycker till Jönsson experimenterar. Jag vill minnas att jag ställde om aktuell blogg, och sen använde öppna. Det aktuella inlägget Stening del 2 i Jönsson tycker var sällsynt misslyckat: nästan allting skrevs med stora bokstäver, och tabellen var inte bra. Denna tabell skapades dock inte i Windows Live Writer. Jag ville gärna ändra detta inlägg i Jönsson tycker med hjälp av "import", bearbetning samt "export" Det lyckades delvis, vilket inte är bra nog...

Bearbetningen

Det finns som vanligt "visningslägen" i Windows Live Writer. Dessa använde jag, tillsammans med "Format". Visningläget "Normal" väckte förhoppningar, här försvann den hemska skriften med enbart stora bokstäver. Men vid publicering återkom den... I viss mån lyckades jag få bort en del av skriften med enbart stora bokstäver. Jag vill minnas att jag använde Format samt Stycke...

Nackdelen med att experimentera som en femåring är att man inte har kontroll över åtgärderna - man inriktar sig helt på att att använda intuitiva åtgärder, och dessa hinner man inte dokumentera. Min "femårings-metod", som jag själv uppfunnit, är egentligen en brainstorming, eller en explorativ metod.

Du ser nedan, i en förkortad version av Stening del 2, att jag fick ordning på inledningen, men så fort tabellen nåddes, gick det mindre bra. Vill du se originalet, får du gå till Jönsson tycker.

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om stening, men mitt inlägg inte var mer än ett fördömmande av  stening. Det kan vem som helst skriva! Här går jag igenom var, när, men inte hur, och knappast varför stening förekommer.

Statistik om stening

Min källa är http://stop-stoning.org/cases/stoning, men jag har tagit mig friheten att kommentera deras Case Study. Jag har lagt in sannolika datum, och sannolika "domsskäl". Redan här lägger jag upp förutsättningarna för en genomgång av Islamsk rätt, som jag hoppas kunna publicera senare.

Asha Ibrahim Dhuhulow, Kvinna 23 eller mest troligt 13 år.  Sannolikt en lokal Sharia-sak, det är okänt om någon imam deltog

Somalia

2008-10

****

Tittar vi på denna statistik, finner vi mycket som är förvånande.

Kurdistan är överrepresenterat, medan andra länder borde vara med.

I fallet Kurdistan finner vi även ett exempel på att stening inte är en exklusiv islamsk specialité. 

Jag har kompletterat fallbeskrivningarna med vilken juridisk typ av stening det kan vara, som lynchning (folk tar lagen i egna händer) eller om de varit  en statlig domstol. 

I nästa avdelning går jag in på de stater, där stening kan tänkas förekomma, med eller utan statlig sanktion

Länder som kan misstänkas för stening

Pakistan

Den islamiska, dvs den religiösa delen av pakistanska lagen tillåter stening. Inga officiella domslut under senare år. Men Pakistan är till stora delar ett laglöst land, stening förekommer i de norra delarna.

Inga kommentarer: