måndag 10 november 2008

Windows Live Writer -hantera bilder

 

Som Henrik IV sa: Paris kan vara värt en mässa. I detta fall är det inte Paris, utan möjligheten att skapa ett inlägg utan alltför mycket besvär, som lockar. Och mässan - detta beska piller - är Windows Live Writer.

De första experimenten

HypSnap Live_Writer

Ovan en bild från Hypersnap - som man inte kan leva utan!  Ser bra ut, inga problem med inklistring eller storleksförändring. Jag har rödmarkerat Blogg, för det verkar vara här som man styr till vilken av ens bloggar som inlägget ska dirigeras,dvs var inlägget ska publiceras! Nå det fungerade inte. Man ska ansluta sig till Googles Picasa! Nähä, det behövde man inte. Det är tillräckligt att man skapar HyperSnap-en, sparar den i en lokal fil(hamnar i mappen Mina dokument), och sedan infogar den.

Jaha, hur gjorde jag det?

Writer_Infoga

Efter att ha sparat bilden( i det här fallet en Hypersnap) i Mina dokument, går jag till menyn och väljer Infoga(rödmarkerat ovan) Här väljer jag Bild, letar upp bilden i Mina dokument, markerar den, och den infogas. Men tyvärr är bildkvalitén inte särskilt bra.

Under dessa experiment med att infoga bilder har jag upptäckt att Kommandot "Publicera" kommer att så att säga "publicera över" det senaste inlägget. Man bör välja Alternativet Publicera i menyrad 2, inte Arkiv-->Publicera. Bildkvalitén är faktiskt inget stort problem. Man bara klickar på den publicerade bilden, så ser man den perfekt.  Men det kanske kräver en upplysning i bloggen om att man kan göra så...

Nu till lite experiment med flera bilder Ett problem med Blogger är att bilder lever sitt eget liv: Senast publicerade bilder läggs in överst, och man har ingen kontroll över hur resultatet ser ut.

chador

Ovan en Chador

Vinter

Vacker vinterskog

Vattenliljor

Näckrosor

Inga kommentarer: