söndag 7 december 2008

Google Analytics - nästa försök

I mitt nästa försök hade jag skapat en ny blogg - Jönsson experimenterar.  Men jag kunde inte få Google Analytics till att rapportera om denna nya Blogg, och det var minst sagt frustrerande. Jag försökte på flera sätt - bland annat genom att anmäla min blogg "jönsson experimenterar" på Technorati - men det fungerade inte. Jag var färdig att ge upp, tills jag kom på en möjlig lösning.

2008-12-05 Ett nytt försök

clip_image002

Längst till höger kan jag välja olika konton. Jag väljer här Jönsson tycker.

Men sen väljer jag att lägga in en annan webbplatsprofil. Jag tolkade naturligtvis detta som att lägga in en annan profil för samma webbplats. Webbplats visste jag var det var, det är en hemsida på Internet.
Sen kom jag till tänka om. Tänk om de har fel terminologi? Amerikaner är inte fenor på terminologi, vilket jag är!
Tänk om de bara försöker göra det så enkelt som möjligt för amerikanska besökare, utan att ta hänsyn till terminologi?

Så jag bestämde mig för att inte bry mig om terminologin…

clip_image004

Jag valde att under Jönsson tycker lägga in en ny webbplatsprofil( vad nu detta kunde vara i detta sammanhang)

Som du ser, belönades jag med beskedet ”Spårningskoden har installerats”

Sen dess har jag kunnat se Google Analytics för både " Jönsson tycker" och "Jönsson experimenterar".

Inga kommentarer: