lördag 6 december 2008

Vad jag skriver om i Jönsson experimenterar

 

Google

Jag halkade in på Google-spåret genom blogspot.com, och bestämde mig för att använda Google Blogger, som är ett gratisverktyg  för att skapa och hantera en blogg. Du kanske känner Google som enbart en webbsökare? Så är det inte längre!

image

Under Google finns mycket annat, du ser en del ovan.
Tyvärr är all dokumentation från Google undermålig. Den lider av alla brister som Microsoft uppvisar. Ord som snabbt, enkelt förekommer en masse, men sällan går man in på svårigheterna.
Jag vill varna för att använda iGoogle, det går inte att ta bort.
Dokumentationen är urusel

 

Blogger

Blogger, eller samma sak Google Blogger är ett gratisverktyg för att skapa och hantera en blogg. Dokumentationen är urusel.

Twingly

För att kunna publicera, dvs att få ett inlägg synligt i en dagstidning i Sverige, använder sig de flesta av Twingly. Twingly är en svensk tjänst, som införts i flera svenska dagstidningar.

Dokumentationen är urusel.

Google Analytics

Det absolut nödvändigt att få reda på hur många som läser ens inlägg, annars skriver man rakt ut i luften. Hur många besökare har jag haft, vad har de läst, och vad gjorde intryck? Utan att veta detta kan man lägga av.
Dokumentationen av Goggle Analytics  är urusel.
Det tog mig en månad att komma underfund med hur man kan ha åtminstone två Bloggsidor, som båda omfattas av Google Analytics

Windows Live Writer

Man kan använda Google Blogger för att skriva och publicera inlägg.
Men Blogger är, enligt mitt tycke för primitivt för seriöst författande av inlägg...
Jag tror knappast att Google skulle hålla med mig...
Windows Live Writer kommer från Microsoft. Och det är en blek, mycket blek skugga av de möjligheter man har vant sig i Microsoft Word. Men Windows Live Writer använder jag mer och mer, främst på grund av en vettigare möjlighet att hantera bilder, som är outsägligt primitiv i Google Blogger.
Dokumentationen är inte urusel, men heller inte bra...

Technorati

Man kan publicera, eller pinga sin bloggsida till olika "Portaler"
De håller då reda på vilka inlägg man gjort, och gör de tillgängliga för allmänheten. Jag undrar om Moster Malin i Villerby känner till denna möjlighet... Allmänheten...

Ibland måste man själv "pinga" portalen för att nya inlägg ska registreras.
Techorati är den mest kända "Portalen". Jag registrerade mig där för att kolla om Google Analytics skulle reagera. No, Google Analytics did not react

Det finns många svenska "bloggportaler"
Knuff. se och Bloggportalen är två.

Inga kommentarer: